Inledning

Dessa villkor gäller för användning och köp på de webbplatser som drivs av NaviOne AB org.nr 559195-8896 (”NaviOne”) samt för köp som görs på distans via andra kanaler, t.ex telefon och e-post.

Dessa villkor gäller i tillämpliga delar för alla kategorier av kunder, såvida inte annat anges eller följer av lag. Kund kan antingen vara representant för ett företag eller privatperson och benämns i den följande texten som ”kund” eller ”du”. För företag med flera användare gäller dessa villkor för företaget och varje enskild användare.

Kontaktinformation NaviOne AB

Bolags- och kontaktinformation

NaviOne AB
Org. nr 559195-8896

Postadress: Steglitsvägen 2, 291 67 Fjälkinge

Besöksadress: Steglitsvägen 2, 291 67 Fjälkinge

Telefon: 044-5905425

ÄRENDE TELEFON E-POST
Försäljning, produktfrågor och felaktiga leveranser 044-5905425 Info@navione.se
Service, reklamationer och transportskador 044-5905425 Info@navione.se
Returer och byten 044-5905425 Info@navione.se
Fakturor och ekonomi 044-5905425 Info@navione.se
Huvudkontor 044-5905425 Info@navione.se

Beställning

Beställningar som gjorts via NaviOne´s webbplatser eller andra kanaler är bindande. Vid beställning på webben får du en beställningsbekräftelse vilket innebär att beställningen är mottagen av systemet, beställningsnumret på mottagningsbekräftelsen kan du använda i kontakt med oss.
När ordern är registrerad får får du ett ordererkännande och det är först då avtal om köp har ingåtts. Om mottagningsbekräftelse och/eller ordererkännande skulle utebli från din avsedda beställning måste du så snart som möjligt ta kontakt med NaviOne´s kundservice.

Priser och produktinformation

Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på NaviOne´s webbplats om annat inte uttryckligen avtalats. Priserna redovisas både före beställning, i beställningsbekräftelsen samt i ordererkännandet.

Informationen på NavioOne´s webbplats tillhandahålls för att underlätta ditt köpbeslut och uppdateras löpande för att vara korrekt. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel och felaktigheter

Om vi upptäcker att ett felaktigt pris har angetts för en produkt som du beställt kommer vi att underrätta dig och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan ordern genomförs.

Kampanjer och erbjudanden

NaviOne erbjuder emellanåt kampanjer och erbjudanden för vissa produkter. För produkter som ingår i sådana kampanjer gäller de förmånligare priserna eller villkoren under den period som finns angiven på webbplatsen eller så långt lagret räcker. Kampanjer och erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter såvida detta inte uttryckligen anges. NaviOne förbehåller sig rätten att när som helst återkalla kampanjer och erbjudanden.

Leveranser

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar för varor som lagerförs på NaviOne´s centrallager. Leverans sker till den adress och på det sätt som du anger i samband med beställningen eller enligt avtal med oss. Om inte leveranskostnaden följer av avtal redovisas den innan du slutför beställningen.

Vid outlösta leveranser förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för frakt samt administrativa kostnader. I de fall kostnaden för frakten överstiger aktuellt belopp har vi rätt att ta betalt för den faktiska kostnaden.

För skrymmande föremål gäller separat prislista. EUR-pall/pallkrage debiteras till självkostnadspris.

Felaktiga leveranser och skadat gods

Ibland händer det tyvärr att det uppkommer skador i samband med leverans. Som kund måste du därför noga kontrollera din försändelse vid mottagandet genom att stämma av att du fått korrekt antal kollin enligt frakthandlingen, att godset är komplett och att alla delar är oskadade. Om godset är uppenbart skadat ska du helst inte ta emot det, alternativt omedelbart anmäla till postombudet eller transportören att godset är skadat.

Om du efter att ha tagit emot och packat upp godset upptäcker att någon vara är felaktig, saknas eller är skadad ska du inom 5 dagar efter mottagande av leveransen anmäla detta till NaviOne AB. Det ligger på ditt ansvar att inom tidsfristen öppna och kontrollera försändelsen för att kontrollera att det inte finns några skador eller andra brister.

Ångerrätt

Vår målsättning är att du alltid ska vara helt nöjd med ditt köp hos. Men du har alltid rätt att ångra dig genom att meddela oss inom 14 dagar från det att du eller någon som företräder dig tagit emot godset. Om du vill utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet till Info@navione.se. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

För att fullfölja din ångerrätt måste du kontakta oss för att få en returfraktsedel som ska användas för att returnera varan eller varorna inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du önskar ångra köpet.

Vi accepterar inte returer som sker på annat sätt. Kostnaden för returfrakten betalas av dig som kund och dras av i samband med återbetalningen av ditt köp.

Varor som du returnerar ska vara oanvända, kompletta och skickas tillbaka i oskadad originalkartong. Tänk på att använda lämpligt emballage så att kartongen eller varan inte skadas under transporten. Om du hanterat en vara på ett sätt som gjort att den minskat i värde har vi rätt att göra avdrag för värdeminskningen vid återbetalningen.

Undantag

Ångerrätten gäller inte för varor med bruten plombering som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Ångerrätten gäller inte heller för varor som är beställningsvaror som normalt inte lagerförs av oss.

Reklamation och garanti

Om du köpt en vara av oss som är felaktig eller om det uppstått fel eller dröjsmål i leveransen har du rätt att reklamera ditt köp. Du kan då be om att vi avhjälper felet, gör en ny leverans, gör prisavdrag eller ger dig ersättning för att själv avhjälpa felet. I allvarliga fall har du rätt att häva köpet. Observera att reklamationer av varor endast avser defekter på grund av fabrikationsfel och inte normalt slitage.

NaviOne ansvarar normalt för tillverknings- eller fabrikationsfel inom 12 månader från ursprungligt inköpsdatum som ska styrkas med faktura eller kvittokopia. Notera att annan garantitid kan gälla för vissa produkter enligt leverantörens villkor. Vårt garantiansvar täcker inte tillbehör, slitagedelar, handhavandefel eller skador orsakade av vätskor eller stötar.

Om du anser att det är fel på en vara ska du skicka oss ett meddelande där du beskriver felet och anger när och var du har köpt varan. Du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet, normalt inom 7 dagar. Vi meddelar därefter hur du gör för att returnera varan och ta garantin i anspråk. Notera att vi inte accepterar returer som sker på annat sätt än vi har anvisat. Vi kommer inte behandla sådana leveranser och kommer sända tillbaka dem på kundens bekostnad.

För att garantin ska gälla krävs att varan ej får vara demonterad, ombyggd eller ha yttre påverkan. Varan ska vara väl underhållen enligt de serviceintervaller som anges av leverantören. Om varan brukats efter att ett fel upptäckts gäller inte garantin. Varor som returneras ska vara väl rengjorda. Livsmedelsmaskiner måste vara desinficerade av hygienskäl. Navi One AB förbehåller sig rätten att neka att ta emot, alternativt debitera en rengöringsavgift för, varor som inte uppfyller dessa krav. Du ansvarar för eventuella skador under transporten och bör därför se till att varan är väl emballerad.

Vid giltiga garantianspråk står vi för dina kostnader i samband med reklamationen, vi reparerar eller ersätter varan. Vi ersätter inte kostnader för hyresmaskiner, reparation av annan verkstad, resekostnader eller dylikt. Om varan utgått ur vårt sortiment kan en likvärdig ersättningsvara erbjudas. På reparerad produkt samt reservdelar lämnas normalt tre månaders garanti. Om varan inte uppfyller kraven för garanti så debiteras en undersökningsavgift samt kostnad för retur till dig. Återmontering av felsökt vara ingår ej i undersökningsavgiften.

Saknar vi besked från dig i service- eller reklamationsärende efter tre månader, anses ärendet avslutat och eventuell insänd vara tillfaller NaviOne.

Betalning

Som privatperson betalar du via Klarna och kan där välja att betala med bankkort eller Klarnas fakturatjänst, mer information hittar du i Klarnas villkor.

Villkor för faktura NaviOne AB

Fakturabetalning erbjuds efter godkänd kreditprövning. Fram tills dess att kreditkontroll är gjord och godkänts erbjuds endast kortbetalning.

Betalning ska ske senast 30 dagar från fakturadatum. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 24% samt lagstadgad påminnelseavgift. Eventuell anmärkning mot fakturan ska göras inom 8 dagar från fakturadatum.

NaviOne AB arbetar aktivt för att minska miljöpåverkan och även den minsta sak kan göra skillnad, därför vill vi minska vår pappersförbrukning och istället skicka våra fakturor digitalt.
För att mottaga digitala fakturor, kontakta Info@navione.se och uppge ditt kundnummer eller organisationsnummer, samt vilken e-postadress ni vill använda för elektroniska fakturor.
För pappersfaktura tillkommer 29 kr i fakturaavgift.

Personuppgifter och upphovsrätt

Som kund ansvarar du för att de personuppgifter som du lämnar i samband med användningen av våra webbplatser är korrekta och fullständigt ifyllda. Du ansvarar även för dina inloggningsuppgifter och att ingen annan får tillgång till dessa. Kontakta omgående NaviOne AB om du misstänker att dina uppgifter missbrukas.

NaviOne AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar i samband med användning av våra webbplatser. Information om hur vi behandlar kunders personuppgifter finns i NaviOne´s policy för behandling av kunders personuppgifter.

Informationen på NaviOne´s webbplats är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder, grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från NaviOne AB.

Om du inte är nöjd

Som kund kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vid eventuell tvist följer NaviOne AB ARN:s rekommendationer. Du kan även använda dig av EU:s onlineplattform för tvistlösning.

Du som privatperson kan även kontakta din kommuns konsumentvägledning eller Konsumentverkets upplysningstjänst ”Hallå Konsument” för att få rådgivning och information.

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och i händelse av tvist avgöras i Sverige av allmän domstol.

Villkoren uppdaterades 2022-09-27